Το «νέο» Λύκειο θα θεωρήσει επαρκή την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση;
Το «νέο» Λύκειο θα εξακολουθήσει να θεωρείται κορύφωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή προπαρασκευαστική βαθμίδα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Το «νέο» Λύκειο θα πορευθεί με τα παλαιά βιβλία;
Το «νέο» Λύκειο θα στηθεί ως γυμνός σκελετός και κατόπιν εορτής θα ανακοινωθούν οι στόχοι και το αναλυτικό του πρόγραμμα;
Το «νέο» Λύκειο θα εξακολουθήσει να ονομάζεται «Γενικό»;
Το «νέο» Λύκειο θα θεωρήσει περιττή την παροχή γενικής καλλιέργειας στο ηλικιακό φάσμα των 15-18 χρόνων, οπότε και οι νέοι βρίσκονται στην προσφορότερη φάση να γνωρίσουν, να επεξεργαστούν, να κρίνουν και να εμπεδώσουν αξίες ζωής;
Το «νέο» Λύκειο θα θεωρήσει ώριμα τα παιδιά των 16 χρόνων να κάνουν τις οριστικές επιλογές τους για την επαγγελματική τους πορεία;
Το «νέο» Λύκειο θα είναι σίγουρο ότι τα παιδιά θα κάνουν αυτές τις επιλογές χωρίς τον, έστω και υποτυπώδη, Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό;
Το «νέο» Λύκειο θα θεωρήσει τόσο βέβαιη και αμετάκλητη την επιλογή κατεύθυνσης εκ μέρους των παιδιών, ώστε να τα ωθεί σε τόσο πρόωρη εξειδίκευση;
Το «νέο» Λύκειο θα πετάξει στον κάλαθο των αχρήστων το μεράκι όλων εκείνων των εκπαιδευτικών που παρακολουθούν σεμινάρια και ημερίδες για την ανάπτυξη ποικίλων (περιβαλλοντικών, καλλιτεχνικών, θεατρικών κ.λπ.) προγραμμάτων, συμπληρωματικών μεν αλλά άκρως απαραίτητων για τη σφαιρική καλλιέργεια των παιδιών;
Το «νέο» Λύκειο θα αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογίες εξοβελίζοντας από το πρόγραμμά του το μάθημα της Πληροφορικής;
Το «νέο» Λύκειο θα αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογίες σε σχολεία 200, 300 ή και 400 παιδιών με ένα μόνο εργαστήριο Πληροφορικής; Και θα το κάνει μ’ ένα σεβαστό ποσοστό εκπαιδευτικών που τις αγνοεί —είτε επειδή τις φοβάται είτε επειδή τις περιφρονεί;
Το «νέο» Λύκειο θα προσφέρει πιστοποίηση στην ξένη γλώσσα στριμώχνοντάς την στα μαθήματα επιλογής στις δύο τελευταίες τάξεις του;
Το «νέο» Λύκειο θα εγκαινιάσει τις «ερευνητικές εργασίες» χωρίς σχολικές βιβλιοθήκες, χωρίς εργαστήρια, χωρίς την απαραίτητη τεχνική υποδομή;
Το «νέο» Λύκειο θα ζητήσει από τα παιδιά δύο κατά σχολικό έτος «ερευνητικές εργασίες» με εκπαιδευτικούς ανέτοιμους ή επιμορφωμένους με ταχύρρυθμα σεμινάρια μερικών ωρών —και από ποιους επιμορφωτές;
Το «νέο» Λύκειο θα τεθεί σε εφαρμογή χωρίς προηγουμένως να έχει αξιολογηθεί επιστημονικά το σε τι και πόσο χωλαίνει το «παλαιό»;
Το «νέο» Λύκειο θα αρχίσει άμεσα τη λειτουργία του χωρίς προηγουμένως να δοκιμασθεί πιλοτικά, να ελεγχθεί και να αξιολογηθεί;
Το «νέο» Λύκειο θα αφήσει χρονικό περιθώριο στους εφήβους μας να παίξουν, να γελάσουν, να στοχαστούν, να ερωτευτούν;
Το «νέο» Λύκειο θα…
Να συνεχίσω;
Από τότε που άφησα πίσω μου τα σχολικά θρανία ως μαθήτρια, εκεί στα μέσα της δεκαετίας του ’70, περιμένω το «νέο» Λύκειο…
Επιτέλους πια, δεν πονάει κανείς τέλος πάντων αυτόν το χώρο; Τόσο κοντόθωροι είναι; Τόσο αδιαφορούν για το μέλλον;
Και μια πρόταση: Μήπως θα έπρεπε να εξαναγκάσουμε τον εκάστοτε επίδοξο «μεταρρυθμιστή» υπουργό να δοκιμάζει τις «μεταρρυθμίσεις» του υποχρεωτικά πρώτα στα δικά του παιδιά;
Και μια πρόταση: Μήπως θα έπρεπε να εξαναγκάσουμε τον εκάστοτε επίδοξο «μεταρρυθμιστή» υπουργό να δοκιμάζει τις «μεταρρυθμίσεις» του υποχρεωτικά πρώτα στα δικά του παιδιά;
Yπατία μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήαν και δε μ' ενδιαφέρει άμεσα το θέμα (εννοώ πως τα παιδιά μου είναι ακόμη στο δημοτικό) και πολύ λίγο, ίσως επιγραμματικά μόνο ασχολήθηκα, ομολογώ πως τα ερωτήματά σου έχουν "λογική". Και μάλιστα όταν αυτά τα ερωτήματα-θέματα θέτοντε από έναν εκπαιδευτικό-δάσκαλο-καθηγητή...
Ας ελπίσουμε πως οι επερχόμενες αλλαγές θα είναι για το καλό των παιδιων μας...
Φιλιά πολλά
πι ες
Η Μπέκαμ "σκίζει" ΚΑΙ στα μαθηματικά! (Ναι, είμαι μια περήφανη μάνα!)
Για να δημιουργηθεί μια εκπαιδευτική βαθμίδα τα κριτήρια πρέπει να είναι εκπαιδευτικά.Αυτά τα κριτήρια εμμέσως τα έθεσες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟλοι οι υπουργοί που δημιούργησαν τη μορφή του Λυκείου στο παρελθόν,τα κριτήρια που έθεσαν δεν ήταν εκπαιδευτικά πχ ένα κριτήριο της πολιτικής Αρσένη ήταν "όλοι στη Τριτοβάθμι εκπαίδευση ακόμη και αν δεν το επιθυμούν"
Το σημαντικότερο κριτήριο στο "Νέο Λύκειο" μπήκε ένα κριτήριο η αρχή της ελαχίστης προσπάθειας.Κανένας δεν λέει τη πραγματικότητα ότι η διδασκαλία στο Λύκειο δεν ταλαιπωρεί του νέους ,εκείνο που του ταλαιπωρεί είναι ο εξωντοτικός ανταγωνισμός εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο που τους αναγκάζει σε επιπλέον μαθήματα στο φροντιστήριο .Ο Έλληνας μαθητής ίσως είναι ο μοναδικός σε ολόκληρο το κόσμο που παρακολουθεί δυο σχολεία το πρωινό και το απογευματινό.Η απαίτηση εισαγωγής στη τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι κοινωνική απαίτηση,η απαίτηση όμως αυτή πρέπει να υφίσταται τον περιορισμό κάποιων εκπαιδευτικών κριτηρίων.Τα εκπαιδευτικά κριτήρια ορίζουν σε όλες τις χώρες ποιός θα σπουδάσει Ιατρική και ποιός θα ασχοληθεί με τεχνικά επαγγέλματα,με επαγγέλματα που απαιτούν χειρωνακτική εργασία που στην ελλάδα τείνει να εξαφανιστεί λόγω εκπαιδευτικού συστήματος και τον τομέα αυτό τον έχουν αναλάβει πχ στο τομέα της οικοδομής ,της ναυτιλίας σχεδόν κατά αποκλειστικότητα οι αλλοδαποί.
Kανείς δεν αναλαμβάνει σε αυτή τη χώρα να πει σε ένα γονιό που αεροβατεί ότι το παιδί σου δεν κάνει για επιστήμονας δεν έχει αναλυτική σκέψη,έχει περιορισμένες νοητικές ικανότητες για να σπουδάσει μαθηματικά, τι στιγμή που δεν έχει γράψει πάνω από τρία στα μαθηματικά σε οποιοδήποτε τεστ, και συν τοις άλλοις είναι και τεμπέλης και ανεύθυνος.Σαν σχολείο σαν κοινωνία,είμαστε υποχρεωμένοι να τον καλλιεργήσουμε αλλά μέχρι εκεί.Αν ο γονιός θέλει να ταλαιπωρεί το παιδί του αυτό δεν σημαίνει ότι το ταλαιπωρεί το εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι ατέλειωτες απορίες σου είναι για πολλά χρόνια και δικές μου απορίες, Υπατία μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα συμφωνήσω με τον Κένταυρο, αλλά εμάς που τα λέμε αυτά μας προσάπτουν πως έχουμε "αντιπαιδαγωγικές" απόψεις. Ενώ η δική τους παιδαγωγική αντιμετώπιση πού έχει οδηγήσει; Σε μια διευρυμένη αγραμματοσύνη κι αμορφωσιά, σε γενιές που καταρτίστηκαν αλλά δεν καλλιεργήθηκαν, σε πτυχιούχους άνεργους, σε μια χώρα υπανάπτυκτη.
Και πού να ενώσω τις απορίες σου που αφορούν το λύκειο με τις δικές μου που αφορούν το δημοτικό! Εκεί να δεις ομορφιά! Το μεγαλείο του οικοδομήματος της εθνικής μας εκπαίδευσης.
Προσωπικά μού έχει καταστεί σαφές από χρόνια πως κάποιοι δεν θέλουν την προκοπή ετούτου του τόπου. Κι όσο εξουσιάζουν αυτοί η χώρα θα παραμένει σε τέλμα. Ίσως να υπεραπλουστεύω, αλλά σε τελική ανάλυση τα πράγματα είναι απλά, μόνο που δεν τα αντιμετωπίζουμε όπως θα έπρεπε.
Εμ και συ δεν έχεις λίγες απορίες!!!....Ετσι γίνονται οι μεταρρυθμίσεις,όχι μόνον στην εκπαίδευση αλλά και στην πολιτική....(να σου αναφέρω καθεστώτα?...)Γι αυτό δεν επιλέχτηκες μεταρρυθμιστής υπουργός της παιδείας. Θέλει η χάρη του Θεού και ζούμε... Εμένα θα με εντάξει άλλο εκπαιδευτικό σύστημα....ξέρις εσύ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνώνυμος τονισμένος άτονος
Ax Υπατιούλα μου ,δεν ξέρω τι πιστεύουν κατα βάθος γιατί στα λόγια μια χαρά τα λένε κι όσες φορές άκουσα την Υπουργίνα με έπειθε περισσότερο απο κάθε άλλον αρμόδιο μέχρι τώρα,εκείνο που με τρομάζει είναι οτι όσα χρόνια ρωτάω εκπαιδευτικούς (και το κάνω πολύ συχνά γιατί έχω τρέλλα μ'αυτό το θέμα) τι πιστεύουν οτι θα μπορούσε να καταργήσει τα φροντιστήρια ,σηκώνουν τα χέρια ψηλά και αδυνατούν να πουν μια πρόταση έστω και... ουτοπική!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχοντας ένα ..."πειραματόζωο" που θα πάει πρώτη Λυκείου σε.... πειραματικό (και καθόλου πρώτυπο δυστυχώς)καταλαβαίνεις πόσο συμμερίζομαι τις απορίες σου .....
(Κι ένα χεράκι ξύλο στους γονείς ποιός θα δώσει;;;;)
Σε φιλώ πολύ Υπατιούλι μου !!
ακριβώς Υπατία μου όλα αυτά που τρέμω για αυτό το " νέο Λύκειο " και θα το γευτώ και γω με το Σελενάκι του χρόνου , αλλη μια φορά αλλαγή σε αυτά τα παιδάκια που τα ρίξανε κάποιο Σεπτέμβρη στα καινούρια βιβλία της ε' δημοτικού , με δασκάλους που δεν είχαν προλάβει να ενημερωθούν τότε στο απόλυτοοοοο χάοος
ΑπάντησηΔιαγραφήΣύγκρυοοοο , άραγε γιατί στα παιδιά μας δεν αξίζει μια σφαιρική παιδεία ???
Υπατία μου, εγώ θα πω μόνο μια λέξη "απογοήτευση"!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε την οικονομική κρίση, κόβουν τα όνειρα στα παιδιά και με την εκπαίδευσή τους, τόσο επιπόλαια, τους κόβουν όχι μόνο τα φτερά να μπορούν να πετάξουν (ενώ θα έπρεπε να τους τα χαρίζανε) αλλά και κάθε μικρό βηματισμό τους!
Πολύ καλά έκανες και τα έγραψες!
Σε φιλώ!
Απορίες χωρίς απάντηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν και έχω φύγει από το άμεσο ενδιαφέρον περί αυτών, δεν παύει να με απασχολεί το θέμα.
Η παιδεία εδώ και χρόνια είναι σε κατιούσα ποιοτικά.
Δεν πιστεύω ότι είναι θέμα οικονομικό ούτε και άγνοιας.
Γνωρίζουν καλά τι θα βοηθούσε στην μόρφωση και στην κριτική σκέψη των νέων.
Αλλά ο στόχος είναι το αντίθετο.
Το σκεπτικό των γονέων τροφοδοτούμενο από το καθεστώς, ήταν να πάρει ο κανακάρης όπως όπως ένα "χαρτί" για να διοριστεί.
..γι αυτό δεν έχουμε σκόδρα Ελληνικά και αγοράζουμε Κίνας.
Υπατία οι μουσικές σου επιλογές είναι διαλεχτές.
Φιλιά θαλασσένια.
Και μένω μ' ένα ερώτημα...γιατί τελικά τίποτα μα τίποτα δεν πάει καλά σ' αυτή την χώρα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΦιλάκια και καλό μας ύπνο...
Υπατία μου εσύ σαν εκπαιδευτικός το καταδικάζεις και πολλοί συνάδελφοί σου υποθέτω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιοι είναι τελικά αυτοί που αποφασίζουν κάθε φορά; Να ρωτήσω και το γιατί; Μάλλον ρητορικό το ερώτημα, κατά βάθος όλοι ξέρουμε.
Μια γλυκιά καληνύχτα
Καλοί μου φίλοι,
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαθυστέρησα τις απαντήσεις μου γιατί, όπως αντιλαμβάνεστε, σ' ένα τέτοιο θέμα δεν μπορούσαν να είναι ούτε τυπικά ευγενικές ούτε επιπόλαια βιαστικές.
Λένα μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω τρία πρώτα ανίψια. Ο μεγάλος τελειώνει φέτος την Α΄ Λυκείου. Αυτός γλίτωσε, ήταν η πρώτη μου σκέψη! Τα άλλα δύο είναι στο Δημοτικό. Εκείνα ελπίζω ότι θα τα σώσει μια μελλοντική μεταρρύθμιση αυτής της "μεταρρύθμισης"!
PS: Η Μπέκαμ δεν με εκπλήσσει: για να παίξει κανείς καλό ποδόσφαιρο, χρειάζεται μυαλό!!!
Κένταυρε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΘίγεις ένα καίριο ζήτημα της ελληνικής εκπαίδευσης, που είναι δέσμια μιας ανεδαφικής κοινωνικής αντίληψης. Η ελληνική κοινωνία έχει απαξιώσει μια σειρά επαγγελμάτων, απαραίτητων για τη λειτουργία της οικονομίας, επομένως και της ίδιας της κοινωνίας. Θεωρούμε, π.χ., ότι η γενική μόρφωση και καλλιέργεια δεν μπορεί να συμβαδίσει με τα χειρωνακτικά επαγγέλματα. Ξεχνάμε όμως πόσους αστοιχείωτους και ακαλλιέργητους -για να μην πω, άξεστους- "σπουδαγμένους" βλέπουμε γύρω μας ή ξεχνάμε, π.χ., ότι ο Καββαδίας, που τόσο θαυμάζουμε, υπήρξε ναυτικός!
Η δευτεροβάθμια -παλιά λεγόταν "μέση"- εκπαίδευση αυτή τη γενική μόρφωση πρέπει να προσφέρει, και μάλιστα ανεξάρτητα από επαγγελματικούς προσανατολισμούς. Οι επαγγελματικές επιλογές θα έπρεπε να γίνονται από τους νέους μετά από αυτό το στάδιο. Με την ελευθερία που προσδίδει η ωριμότητα της ηλικίας, η προηγούμενη επαφή μ' ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων και η επαρκώς καλλιεργημένη και, γι' αυτό, ανεπτυγμένη κρίση τους. Αλλά...
Νερένια μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπογράφω φαρδιά-πλατιά τη φράση σου: μας έχουν οδηγήσει σε "μια διευρυμένη αγραμματοσύνη κι αμορφωσιά, σε γενιές που καταρτίστηκαν αλλά δεν καλλιεργήθηκαν, σε πτυχιούχους άνεργους, σε μια χώρα υπανάπτυκτη"!
Αν η ίδια η κοινωνία δεν αντιληφθεί το ρόλο που παίζει το εκπαιδευτικό σύστημα στην αναπαραγωγή ενός κοινωνικού-οικονομικού-πολιτικού συστήματος, ώστε ν' αντιδράσει ανάλογα, δεν βλέπω φως.
Ανώνυμε τονισμένε άτονε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτές οι απορίες είναι που με αποτρέπουν από κάθε υποψηφιότητα για οποιαδήποτε θέση "ευθύνης" σ' αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα. Τώρα μάλιστα που θα μετατρέψουν τους διευθυντές σχολείων σε manager με ενισχυμένες αρμοδιότητες και αντίστοιχη δύναμη (ας αρχίσουμε από τώρα να ξεχνάμε το σύλλογο διδασκόντων), τι να σου πω;
Εσύ πρόλαβες και γλίτωσες!
Ξωτικούλι,
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια μια ουτοπική πρόταση από εκπαιδευτικό, ρίξε μια ματιά στην απάντησή μου στο σχόλιο του Κένταυρου, αλλά και στην τελευταία φράση της ανάρτησής μου, που φαίνεται ότι δεν τράβηξε την επιδιωκόμενη προσοχή.
Το "πειραματόζωο" που λες θα συμμετάσχει σε διπλό πείραμα. Τα "πειραματικά" σχολεία, λέει, θα μετατραπούν σε "πρότυπα"! Ξέρεις, αυτά που οι ίδιοι είχαν καταργήσει πριν από κάμποσα χρόνια...
Όσο για την υπουργό, τι να πω; Τη μια, ως Ελληνίδα Επίτροπος, πρότεινε να καθιερωθεί, λέει, η αγγλική γλώσσα ως δεύτερη επίσημη γλώσσα στην Ελλάδα. Την άλλη, ως υπουργός, ήθελε τα παιδιά να παίρνουν πιστοποιητικό γλωσσομάθειας από το δημόσιο σχολείο (εδώ γέλασαν όλοι οι ξενόγλωσσοι φορείς!). Και τώρα, ορίζει την ξένη γλώσσα ως μάθημα επιλογής στις δύο τελευταίες τάξεις του "νέου" Λυκείου! Αντιφάσκει ακόμα και με τις διευκρινίσεις (με την ουσία των οποίων -εν μέρει- συμφωνώ) που είχε δώσει εδώ!
Marilise μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΔίκαια τα παράπονα και οι διαμαρτυρίες σου! Σου χρωστάω μάλιστα να ενώσω τη φωνή μου με τη δική σου ενάντια σ' ένα ακόμη φετινό ατόπημα (αυτό κι αν είναι ευφημισμός!) του υπουργείου. Εννοώ τη συρρίκνωση του διδακτικού έτους. Κόβουν μέρες από τη διδασκαλία για να εξοικονομήσουν χρήματα για τις εξετάσεις, τη στιγμή που λίγο πριν απειλούσαν την ΟΛΜΕ με αναπλήρωση των διδακτικών ωρών που χάθηκαν λόγω καταλήψεων κατά των συγχωνεύσεων!
Και εμείς οι εκπαιδευτικοί πια παθαίνουμε κρίση ταυτότητας: από τον Απρίλιο και μετά παύουμε να είμαστε δάσκαλοι και γινόμαστε γρανάζια του εξεταστικού μηχανισμού!
Άστρια φωτεινή,
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ απογοήτευση αγγίζει τα όρια της απόγνωσης πλέον. Έπρεπε να τα γράψω, αν μη τι άλλο, για να εκτονώσω τη φόρτιση και να μπορέσω να συνεχίσω.
Ωστόσο, μη με παρεξηγείτε, η επιμονή και το πείσμα πολλών από μας εξακολουθούν να δηλώνουν "παρών"!
Θαλασσένια μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι φυσικό το θέμα να απασχολεί τους σκεπτόμενους πολίτες, είτε έχουν άμεσο ενδιαφέρον είτε όχι.
Όσο περνάει ο καιρός, οι μάσκες τους γίνονται όλο και πιο διάφανες μέχρι που θα πέσουν τελείως.
Μόνο σκόρδα;...
Για τη μουσική έψαχνα κάτι πιο οργισμένο, αλλά δεν είχα άλλη έμπνευση :(
Μαγισσούλα μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Ανώνυμος πιο πριν λέει ότι "θέλει η χάρη του Θεού και ζούμε". Κατά τύχη υπάρχουμε, λέω εγώ!
ΥΓ: Σ' αυτόν τον καλό μας ύπνο ποντάρουν μερικοί-μερικοί!
Margo μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό προσωπική εμπειρία γνωρίζεις ότι όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης βάλλονται, και μάλιστα παντοιοτρόπως.
Κατά βάθος όλοι μας ξέρουμε όχι μόνο το γιατί συμβαίνουν όλα αυτά, αλλά και το τι πρέπει -όλοι εμείς, επαναλαμβάνω!- να κάνουμε.