Στις πρώτες της επαφές με τις εικαστικές τέχνες, η πιο εμφατική συμβουλή που εισέπραττε από τους περισσότερους πιο έμπειρους από κείνη ήταν: «Μην πλησιάζεις τόσο κοντά στο έργο. Προσπάθησε να το δεις από απόσταση». Πρόσεξε και ότι στα περισσότερα μουσεία και τις πινακοθήκες φρόντιζαν οι υπεύθυνοι να προσφέρουν στο κοινό τον απαραίτητο χώρο γι’ αυτήν την από απόσταση οπτική. Υιοθέτησε λοιπόν αυτή την τακτική, αφού έβλεπε ότι της πρόσφερε καλύτερη εποπτεία του συνολικού έργου.
Απόλλων και Δάφνη του Gian Lorenzo Bernini
Καθώς μεγάλωνε, διαπίστωσε πως η πρακτική αυτή της αποστασιοποίησης ήταν εξίσου αποτελεσματική και σ’ άλλες περιστάσεις της ζωής. Κάθε που βυθιζόταν στο τέλμα της θλίψης, προσπαθούσε να συρθεί μέχρι τις όχθες της κι εκεί να ξετρυπώσει το μονοπάτι που θα την οδηγούσε στο ξέφωτο. Σε κάθε κρίσιμο αδιέξοδο που όρθωνε μπροστά της τους ψηλούς τοίχους του, εκείνη πισωπατούσε κομματάκι για να εντοπίσει εκείνα τα χαλαρά τούβλα που, αν τα ’σπρωχνε, θα την απεγκλώβιζαν. Κάθε φορά που ο θυμός σκοτείνιαζε τη σκέψη της και ακύρωνε τη βούλησή της, εκείνη απομακρυνόταν από τον εαυτό της, τον κοίταζε αυστηρά και ανακτούσε τον έλεγχό του.
Ωστόσο, δεν ήταν λίγες οι φορές που υπέκυψε στην επιθυμία να εξετάσει από κοντά τις πινελιές ενός ζωγράφου ή στην ανάγκη της να χαϊδέψει, έστω και με το βλέμμα, από κοντά τους πόρους ενός αγάλματος. Και ήταν πολύ περισσότερες οι φορές που έσκυψε πολύ κοντά, σχεδόν μυωπικά, να βρει το κουκούτσι του θυμού της· οι φορές που κατέβασε το κεφάλι και κουτούλισε με δύναμη το μέτωπό της στους τοίχους των αδιεξόδων της· οι φορές που τέντωσε τα χέρια πάνω από το κεφάλι και βούτηξε πιο βαθιά στη θλίψη της. Και βέβαια τους σπουδαιότερους ανθρώπους της ζωής της τους γνώρισε και τους αγάπησε, όταν ξεπέρασε τη γοητεία της από μακριά εικόνας τους και τους πλησίασε τόσο που να νιώσει την ανάσα της ζωής τους στα πνευμόνια της.
Από μακριά ή από κοντά; Το ερώτημα φαντάζει πλέον εντελώς θεωρητικό, αν όχι και ρητορικό. Kαι για την τέχνη και για τη ζωή.
Και τα δυό βέβαια !!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι την σοφία του μακρυά και της πλήρους εικόνας
και την οδύνη μα και την γνώση του πολύυυυ κοντά ως μέσα,
όλα τα θέλω γιατί όλα είναι ζωή.
Τώρα το πότε είναι η σωστή στιγμή για το καθένα ;;;
έεε τα πρώτα 80 χρόνια είναι δύσκολα μετά...μαθαίνεις !!!
χαχα στην έσκασα δεν άντεξα άλλη σοβαρότης (έρχομαι απ'την Μάργκω)
Ανοιξιάτικα φιλιάαααααα !!
Υπατιούλα...δεν σε προλαβαίνω!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα λες όμως πολύ ωραία..αλήθεια :)
Και σε αυτή την τελευταία ανάρτηση, κόλλησα σε αυτό ..και βέβαια τους σπουδαιότερους ανθρώπους της ζωής της τους γνώρισε και τους αγάπησε, όταν ξεπέρασε τη γοητεία της από μακριά εικόνας τους και τους πλησίασε τόσο που να νιώσει την ανάσα της ζωής τους στα πνευμόνια της.
Πόσο σωστό, πόσο σωστό....
:)))))))))))
(ooooooooooooooooooooooooooooooooo)
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι τα δύο, συμφωνώ, ακόμη και ο δημιουργός δουλεύει κοντά μα πρέπει να πάει και μακρυά να δει το έργο του και ξανά κοντά για την λεπτομέρεια που θα κάνει την διαφορά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν πλησιάζουμε μάλιστα πάρα πολύ κοντά καταλαβαίνουμε περισσότερα για την από μακριά εικόνα..
Καλό μεσημέρι σε όλη την παρέα:)
Ευχαριστώ, κορίτσια, για τις απαντήσεις. Χαίρομαι που συμφωνούμε γι' άλλη μια φορά. Μοιάζει ψευδοδίλημμα η ερώτηση του τίτλου (έτσι, κουβέντα να γίνεται...), αλλά η απάντηση δεν είναι για όλους αυτονόητη. Προφανώς είναι απαραἰτητη η εποπτεία του μακριά και εξίσου σημαντική η διείσδυση του κοντά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά... περίμενα και κάποιο σχόλιο για τον ζωγράφο στο βιντεάκι, ειδικά από σένα Margo. Τον ξέρατε τον Octavio Ocampo;(http://www.octavioocampo.com.mx/)
kαλά άμα σου πώ οτι μέσ'την βιασύνη το ξέχασα να το δώ το βίντεο θα με φτύσεις πολύυυυ;
ΑπάντησηΔιαγραφήκατέβηκα να τελειώσω το διάβασμα του κειμένου σου και συνέχισα στα σχόλια αααχ .
Ναι είναι φοβερός !!!έτυχε να μου το έχουν στείλει σε μειλ παλαιότερα.εντυπωσιακή τεχνική και σύλληψη !!
μια πολύ γλυκιά καληνύχτα !!
Εγώ ψηφίζω από κοντά. Οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά. Και στις ανθρώπινες σχέσεις πρέπει να είμαστε πολύ πολύ κοντά ο ένας με τον άλλο, ακόμη κι όταν μας χωρίζουν χιλιόμετρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα